Firmy e-commerce często ponoszą ogromne koszty działania związane z organizacją procesów logistycznych i sprawną wysyłką towaru do klientów. To także wpływa na łączne koszty Fulfillmentu. Wskaźnikiem, który określa łączne koszty zewnętrzne oraz wewnętrzne związane z tym modelem prowadzenia działalności e-commerce jest indeks TCO. W tym przypadku uwzględniane są takie czynniki, jak:
- koszty magazynowania towaru,
- koszty dystrybucji towaru za pośrednictwem firm kurierskich,
- koszty wynagrodzenia pracowników,
- koszty niezwiązane z osobami, np. zakup materiałów operacyjnych do pakowania paczek,
- koszt wdrożenia systemu informatycznego.
Biorąc pod uwagę powyższe parametry, można łatwo ocenić, jakie będą koszty prowadzenia działalności e-commerce na własną rękę, a także w ramach usługi Fulfillmentu. Dzięki wstępnemu oszacowaniu kosztów można łatwiej podjąć decyzję o tym, czy warto zdecydować się na model Fulfillmentu, czy też nie.
Jeśli interesuje Cię inteligentna logistyka dla e-commerce, koniecznie sprawdź ofertę na naszej stronie internetowej. Jako OEX Fulfilio proponujemy wiele ciekawych rozwiązań dla przedsiębiorców związanych z e-commerce.
Cena Fulfillmentu – od czego zależy?
W przypadku współpracy z zewnętrznymi podmiotami w ramach modelu Fulfillment dla e-commerce, na całkowite koszty wpływa kilka czynników:
- liczba wysyłanych paczek w skali miesiąca,
- rodzaj produktów dystrybuowanych do klientów,
- zakres działania sklepu – krajowo lub międzynarodowo,
- powierzchnia zajętej powierzchni magazynowej w ramach usługi Fulfillmentu.
Koszty outsourcingu usług logistycznych są jasno określone w cennikach, które są przedstawiane przez firmy zajmujące się obsługą podmiotów e-commerce. Całkowite wydatki związane z prowadzeniem działalności e-commerce w modelu Fullfillment mogą oscylować w granicy od kilku do kilkunastu tysięcy złotych – zależnie od wielkości firmy i obszaru prowadzonych działań sprzedaży internetowej.
Jaki model rozliczeń można wybrać w przypadku modelu Fulfillment dla e-commerce?
W przypadku korzystania z modelu działania na zasadach Fulfillmentu warto dodać, że metod rozliczenia może być kilka. Najpowszechniejsze to płatności miesięczne, które są uzależnione od liczby wysłanych paczek i zrealizowanych zamówień oraz zwrotów. Zewnętrzne podmioty rzadko ustalają jednoznaczną cenę za outsourcing usług logistycznych – tutaj najczęściej płacimy za efekty działania.
Powszechny model płatności to P4P, czyli tzw. Pay For Performance. To oznacza, że firma e-commerce płaci za wykorzystane usługi. To daje gwarancję sporej elastyczności działania, a także zmienność kosztów zależnie od miesięcznego ruchu w sklepie online.
Dlaczego warto zainwestować w model współpracy Fulfillment? Koszty i korzyści
Jest wiele powodów, dla których warto zdecydować się na Fulfillment. To przede wszystkim gwarancja oszczędności na firmowych wydatkach związanych z realizacją zamówień. Kilka atutów prowadzenia działalności w tym modelu to:
- usprawnienie realizacji zleceń logistycznych,
- mniejsze koszty prowadzenia firmy,
- więcej czasu na marketing,
- zmiana kosztów stałych na zmienne,
- możliwość rezygnacji z zakupu materiałów operacyjnych do pakowania paczek.
Podsumowując: outsourcing usług logistycznych naprawdę się opłaca, szczególnie w przypadku firm, które w skali miesiąca obsługują mnóstwo zleceń przez platformy sprzedażowe. Stosunkowo niewielkie firmy i małe biznesy e-commerce również mogą zastanowić się nad Fulfillmentem, aczkolwiek nie zawsze będzie to opłacalne wyjście.